Elektronisk skattedeklaration – eSKD

BL Administration kan skapa den fil för moms, arbetsgivaravgifter och preliminärskatt som du skickar till Skatteverket via internet. För att kunna skicka en elektronisk skattedeklaration behöver du ha en e-legitimation samt anmäla till Skatteverket att du börjar lämna skattedeklarationen via Internet. Läs mer om det här.

  1. Välj Utskrift – Skattedeklaration, Aktivitet – Skattedeklaration eller gå via snabbknappen Skattedeklaration i löneprogrammet.
  2. Välj knappen eSKD. Ange var du vill att filen ska sparas. Du får ett meddelande om att filen är skapad och sökvägen till den sparade filen.
  3. Välj knappen Skatteverket så kommer du direkt till Skatteverkets sida för e-tjänster och skattedeklaration. Leta reda på filen som heter eSKD. Filen som innehåller uppgifter om arbetsgivaravgifter och preliminärskatt heter eSKD_Ag_(företagets id)_(skattedeklarationsdatum). Filen som innehåller uppgifter om moms heter eSKD_moms_(företagets id)_(skattedeklarationsdatum). Om du ska redovisa både moms och arbetsgivaravgifter/preliminärskatt ska du alltså skicka två filer till Skatteverket. Du måste alltså se till att filerna du skickar har aktuellt datum.
  4. För support om hur du laddar upp filen på Skatteverkets sida ber vi dig vända dig till Skatteverket.